Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies van derden om onze diensten en producten te kunnen analyseren en verbeteren. Wilt u geen cookies van derden?  Klik dan op"Alleen functionele cookies". 

Warm hè?

Het nieuwe normaal

Ja, de warmterecords zijn en worden weer gebroken. 30+ is het nieuwe normaal. De gemiddelde Nederlander is daar nog niet aan gewend (en wil dat ook niet: "ik ben er wel klaar mee!"). Het is het gesprek van de dag. De media staan er bol van: pagina's vol foto's met ludieke onderschriften. En juli en augustus moeten nog komen. Een lichte paniek maakt zich van ons meester, want van alle zomers die in de toekomst nog gaan komen, is dit de minst hete, zo wordt voorspeld. Hoe gaan we dat overleven?

Binnenblijven? Was het maar zo simpel

Binnenblijven is het eerste logische advies, want buiten is het niet te harden. Toch is dat advies lastig op te volgen, vooral voor een groot deel van de werkende of lerende bevolking. Bovendien is binnen vaak helemaal geen optie: heel veel woningen zijn absoluut niet hittebestendig. Ondanks airco's en ventilatoren is het huis een oven geworden.

Er is redelijk veel aandacht geweest voor het energiezuinig verwarmen van woningen tegen de winterse kou, maar om de warmte juist buiten te houden, valt nog heel veel te doen.

Behelpen op de korte termijn

Op de korte termijn behelpen we ons met zonwering, zonnekappen, buitengordijnen en nachtelijke ventilatie, mits het 's nachts wil afkoelen, uiteraard. Er worden noodvoorzieningen getroffen: koellocaties ("in de super is het fijn toeven, wel ja!"), watertappunten, het uitdelen van waterijsjes en een gratis koele bioscoop voor 65-plussers. Het Hitteplan treedt in werking.

Nederlandse straat in hoogzomer met zonnewering

Van weer naar klimaat

We hebben het nu over het weer. Weersvoorspellingen worden meermalen per dag geraadpleegd en we passen ons zo goed mogelijk aan. Maar waar het echt om gaat, is niet het weer, maar het klimaat. Daar heeft niemand het over. Het weer is sexy, het klimaat niet.

Klimaatbeleid: we ontkomen er niet aan

Klimaatbestendige bouwontwerpen maken, stedelijke gebieden vergroenen, echt werk maken van het terugdringen van de uitstoot van CO2, stikstof en pfas. Een serieus en onmiddellijk einde maken aan het gebruik van gifstoffen in mest en voeding, enzovoort. Dat kost veel geld, dus de politici, die we aanspreken op het ontwikkelen en uitvoeren van klimaatbeleid, gaan bedenkelijk kijken. Voelen we al een beetje urgentie?

En wijzelf?

Persoonlijk zullen we bekijken of we onze woningen nog wat beter kunnen toerusten op volgende hittepieken. De zonnewarmte buiten houden wordt onze eerste prioriteit. Dat pakken we aan na de zomervakantie. Want die gaat toch goed worden, reken maar. Althans: we hopen op een gematigde zomer na het verdwijnen van de hittekoepel die Europa nu in de tang houdt. In september met spoed aan de slag.

Veel plezier op reis, of thuis.

Naschrift

Hé! Vlak voor ter perse gaan: het KNMI geeft code rood voor bijna het hele land. Nooit vertoond.